Blog

Plugins uitgelicht: Site Kit by Google

Vandaag hebben we het over de plugin: Site Kit by Google. Met deze plugin kun je bijhouden hoe mensen jouw website vinden en gebruiken. Zoals je al uit de naam kunt opmaken, is het een kit. Je kunt gebruik maken van verschillende tools van Google die je helpen te begrijpen hoe jouw website scoort op het internet.

Er zijn zes tools van Google die je in samenwerking met deze plugin kunt gebruiken. 

De zes tools van Google

– Google Search Console (Google zegt hier het volgende over: Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden).

– Google Analytics (Wikipedia zegt hier het volgende over: ‘Google Analytics is een dienst voor webanalyse van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves’).

– Google AdSense (Google zegt hier het volgende over: ‘Met Google AdSense kunnen uitgevers inkomsten genereren met hun online content. AdSense koppelt advertenties aan uw site op basis van uw content en bezoekers. De advertenties worden gemaakt en betaald door adverteerders die hun producten willen promoten. Aangezien deze adverteerders verschillende prijzen voor verschillende advertenties betalen, verschillen de bedragen die u verdient’).

– Google PageSpeed Insights (Rocketdigital zegt hier het volgende over: ‘PageSpeed Insights is een gratis online tool die een webpagina analyseert en tips geeft om die pagina sneller te maken op alle apparaten’).

– Google Tag Manager (Mediaweb zegt hier het volgende over: ‘Google Tag Manager is een online tool van Google waarin je HTML kun injecteren in je website, zonder tussenkomst van een programmeur’).

– Google Optimize (Saleswizard zegt hier het volgende over: ‘Google Optimize is een gratis tool van Google waarmee je eenvoudig verschillende A/B testen kunt uitvoeren op jouw website. Naast het verkrijgen van meer bezoekers naar jouw website, is het namelijk zaak om zoveel mogelijk bezoekers te laten converteren. Elke aanpassing aan jouw website zal invloed hebben op het conversiepercentage. Met Google Optimize kun je dit eerst testen, alvorens de aanpassing volledig door te voeren op basis van onderbuikgevoelens’).

Deze zes tools kun je dus door middel van de ‘Site Kit by Google’ plugin koppelen met jouw WordPress website. Hierdoor krijg je inzichten van al deze tools op één pagina. Ideaal. Nadat je alles geconfigureerd heb, kun je aan de slag om jouw website prestaties te verbeteren.

Uiteraard maak ik ook gebruik van deze plugin. Ik heb een mooi overzicht van alle statistieken en heb een goed beeld van de verbeterpunten waarmee ik aan de slag kan.

Kleurenpalet webdesign